Azt gondolom, a következő hónapok komoly döntések elé állítanak mindannyiunkat. Együtt vagy egymás ellen próbáljunk meg létezni?
Ez az írás azoknak szól, akik nyitottak arra, hogy másokkal együttműködve, közösségben akarjanak létezni. Akár még csak most nyitnak, akár már ott tartanak, hogy új társakat fogadjanak közösségeikbe vagy épp hálózatba szeretnének kapcsolódni más közösségekkel. Bármely szintről is beszélünk, a mintázat ugyanaz.
Közösségépítés új marketinggel?
A marketingre alapvetően úgy szoktunk gondolni, mint ami segít egy terméket vagy szolgáltatást eladni a vásárlóknak.
Nos, ha hallottál már az új marketing szemléletről, akkor itt rögtön meg is akadsz.
Ugyanis ez az új marketing nem eladni segít, hanem megmutatni.
Megmutatni egy terméket, szolgáltatást, s vele együtt azokat az embereket is, akik ebbe a szívüket-lelküket beleteszik. Hogy akinek szüksége van arra a termékre, szolgáltatásra, az megtalálja. Mindezt a társadalmi jóllét, a közösség érdekében teszi.
És akkor itt meg is állhatunk.
Gondoltál valaha úgy a közösségedre, szerveződésedre, mint ami nem pusztán eszköz, hanem az egyéni és közös jóllét beteljesedésének tere?
Ha egy közösség épül és cselekszik, azzal mind jobban a társadalmi jóllétet szolgálja. De vajon ha megakad a fejlődésben, ha nincs elég cselekvő, akkor milyen lehetősége van a továbblépésre? Közösségépítőként először az ismerősi körben nézünk szét. Majd rövid időn belül rájövünk, hogy ez a tér gyorsan túl szűkké válhat. Akkor megpróbálkozunk ezzel-azzal. Több vagy kevesebb sikerrel.
Önkéntes toborzás, propaganda és sok más hidegrázós kifejezés előjön ilyenkor.
Valójában semmi másról nincs itt szó a marketing címszó alatt, mint hogy termék helyett a közösségünket mutatjuk meg. Hogy annak, akinek erre a közösségre van szüksége, idetaláljon.
A klasszikus marketing nem tud mit kezdeni ezzel a gondolattal. Ott PR tevékenység van, és talán nonprofit kommunikáció, a kevésbé szemérmeseknél előjön a marketing kifejezés is. Értve utóbbi alatt leginkább támogatókereső kampányokat. Ugyanis a klasszikus marketingben a végső cél a forrásszerzés és az önigazolás. Ott verseny van, nem együttműködés. Ott az egyén vagy a csoport (vállalkozás, csoport, szervezet) saját haszna a fő szempont.
Az új marketing szemléletben a nagy közös jó a hajtóerőnk.
Menjünk kicsit a mélyére!
Hogyan történik a közösségépítés új marketinggel?
Minden mozzanat, amikor a közösségről kifelé kommunikálok, az a közösség marketingjének a része. A “kifelé” alatt azt értem, hogy azok felé, akik még nem kapcsolódnak valamilyen módon a közösséghez. És minden ilyen helyzet arról szól, hogy segítsek felfedezni, milyen kapcsolódási pontjai lehetnek. És aztán aki látja, eldöntheti, hogy bármelyik ponton tud-e és szeretne-e kapcsolódni.
Ebben a gondolatban ugyanis nem csak az a közösség részese, aki például önkéntesként érkezik egy közösségbe. Ugyanígy a közösségépítéshez tartozik, amikor felajánlást, támogatást nyújt valaki vagy akár szakemberként kapcsolódik be a közösség fejlődésébe. Persze, lehetne ezt -szoktuk is- szétdarabolni, mint hogy vannak egy közösségnek tagjai és vannak a “külsők”. Attól, hogy valaki “csak” a pénzét adja támogatóként, már igenis a közösség része lesz. Nyilván, ezzel a szemlélettel létezve van ezzel dolgunk. Több, mint egy egyszerű köszönet a támogatásért.
A pénz önmagában lelketlen eszköz. Ha azonban azzal együtt gondolunk rá, akitől érkezik, akkor nem csak hogy képesek leszünk megfontolni, kitől fogadunk el ilyen támogatást, de ebben az esetben az anyagi eszköz mögött megjelenik a lélek.
A közösség valójában tehát már magában egy hálózat. Vagy legalábbis annak csírája. Ezer szálon kötődik “kifelé”. Ezek a szálak alapvetően nagyon különböző erősségűek. Van, hogy valaki nem is akarja erősíteni a kapcsolatot. Ez is rendben van. Ám ha egy közösség él és fejlődik, akkor azok, akik “körülölelik”, mind szorosabbra fűzik velük a kapcsolatot.
Így fordulhat például elő az, hogy egy kosárközösségbe egy vásárló érkezik be önkéntesként, majd az önkéntes a vásárlása és munkája mellett támogatóként is befordul a közösségbe. De akár termelői oldalról érkezve is megjárható ez az út. Ez egy konkrét, általam látott folyamat.
Egyszóval: a kívül és belül annyira képlékeny, hogy ilyenformán minden, amit kifelé kommunikálunk, összefolyik a belső kommunikációval és minden szál, amit megmutatunk a közösségből, csatlakozási pontot jelent. Azaz épül a közösségünk.
Ez így mind rendben is van, de akkor nézzük határozottabban, milyen is a közösségépítés új marketinggel.
A legkézenfekvőbb, amikor a közösség tagjainak rendelkezésére áll olyan eszköztár, amivel a saját kapcsolatai számára a maga személyességében tudja megmutatni a közösségét. Ritkán jutunk túl azon, hogy “legyen egy prospektus”, és majd azt a közösség tagja osztogatja. Pedig az csak egy emlékeztető segédeszköz. Ha egy közösség tagja vagyok, az nagyon nem ugyanaz, mintha egy hostess, aki szórólapot osztogat valahol a városban vagy egy eseményen. Minden egyes alkalom, amikor elmesélem az élményeimet, személyes történetemet, amikor beszélek arról, hol és mit csinálok, bizony, marketingezek. Méghozzá hitelesen kommunikálva kapcsolati marketing tevékenységet végzek. No jó, ez elég technokratán hangzott 🙂
És bármennyire is furcsa, ezt ugyanúgy tanulni kell. Hogy képes legyek átadni mindezt. Azt kell mondjam, hogy aki elkötelezett és lelkes, annak kevesebbet ugyan, de foglalkoznia kell a kommunikációval. Talán könnyebben jönnek a szavak, az élmények, ugyanakkor a kapcsolódási lehetőségeket megmutatni nagyon is tudatos, jelenlévő kommunikációval kell megtenni. Ez egy nehéz helyzet. Ebben megtalálni az egyensúlyt. Mert bizony könnyen eljutunk az élménybeszámolóig, hogy mi mit teszünk, de szemérmesebben vagyunk, amikor arról kellene beszélnünk, hogyan lehet segíteni a közösséget.
Feltenni a kérdést: Hogy tetszik ez neked? El tudod képzelni magadat valahol ebben a történetben? Tagként? Támogatóként?
És ez még csak az első lépés. A legközvetlenebb, legszemélyesebb lépés. Néha könnyebb útnak látszik elindítani egy Facebook hirdetést adománygyűjtésre vagy bejegyzést készíteni azzal, hogy önkénteseket keresünk. Könnyű, ámde alig van hatása. Tapasztaltad? Sokan megosztják, még többen kedvelik. Alig kapcsolódnak. Ez bizony az online világ illúziója. Írtam erről is korábban.
Persze, számtalan más lehetőségünk is van. Szervezhetünk eseményt, mások eseményein előadhatunk, folytathatunk sajtókommunikációt. Ez azonban mind-mind csak néhány aktív közösségi tagra támaszkodik. Ezzel mintegy agyon is terhelve őket. És ebben gyorsan ki lehet égni. Vagy megbomlik a közösség egyensúlya, mert aránytalanul sokat kerül szem elé néhány ember a csapatból. Ez pedig még érett, erős személyiség esetében is komoly lelki terhet jelent. Magam is tapasztaltam képviselő vezetőként, s most is látok ilyen helyzeteket még azokban a közösségekben is, amelyek valóban a közös jóért szerveződnek.
A közösségépítés új marketinggel nem egy-két hangadóra, aktivistára építi a közösség fejlődési útját. Aminthogy ez a marketing szemlélet az organikus fejlődést tekinti alappillérének.
Egy közösségben hatalmas energia van, amelynek csak töredékét használjuk jól és tudatosan.
Egy meg egy
A közösség tagjainak külön-külön és együttesen összeadódó energiája.
Sokkal inkább járható ez az út. Ám ehhez segítség kell. Hogy a közösség tagjai felismerjék, mekkora erejük van egyenként, ha azt a közös jóra fordítva, egymást támogatva teszik. József Attila A számokról című verse jut eszembe:
“Vegyetek erőt magatokon
És legelőször is
A legegyszerűbb dologhoz lássatok –
Adódjatok össze,
Hogy roppant módon felnövekedvén,
Az Istent is, aki végtelenség,
Valahogyan megközelítsétek.”
Ez a lényeg. A többi pusztán megtanulható technika és folyamat.
Elindítok egy közös tanulási programot azok számára, akik már eldöntötték: együtt, közösségben kívánnak létezni, ám elakadtak abban a kérdésben, hogyan tudják magukat megmutatni, hogy akinek arra a közösségre van szüksége, odataláljon.
Itt megtalálod a részleteket és ha tetszik, jelentkezni is tudsz rá:
Közösségépítés új marketinggel